dinsdag 25 september 2012

TPACK - wat is het?

Om uit te leggen wat TPACK zelf precies is, kun je hier het volgende filmpje bekijken:
TPACK gaat dus vooral over "out-of-the-box-thinking" en een goede mix van pedagogiek, inhoud en technologie. Dit klinkt als een leuk receptje, maar hoe ziet dit er nu uit?

Als je denkt aan vroeger, werd technologie niet veel toegepast in klaslokalen. Ik kan me uit mijn basisschooltijd wel herinneren dat we vanaf groep 3 woordjes oefenden op de computer, en in groep 8 kregen we lesjes over Word. Er was 1 computer per klaslokaal en op de gang stonden een aantal computers. Dit was toen heel wat, en ik had dus niks te klagen. Maar tegenwoordig worden computers meer ingezet. Het is de bedoeling dat dit ook echt geïntegreerd wordt in de lessen. Dus niet als "los voor er bij", wanneer je klaar bent met je werk of om een opstel op te typen, maar echt in de les.

Omdat deze technologie zo bij vandaag past, moet het dus ook gaan passen bij het onderwijs van vandaag. Denk bijvoorbeeld aan het samen op volgorde zetten van plaatjes op een digiboard bij kleuters of het organiseren van een schoolfeest met daarbij allemaal technologische vernieuwingen in groep 8.
Eigenlijk datgene wat ik in de hele blog al vertel dus. Niet echt iets nieuws onder de zon naar mijn idee, maar het heeft nu wel een naam.

TPACK is dus hét woord van de 21e eeuwse leerkracht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten