dinsdag 25 september 2012

tafelkampioen

Nadat ik het met jullie heb gehad over tafelkampioen (zie games in de klas) wilde ik het eens anders, makkelijker, aanpakken. Ik heb dit weer door middel van een prezi gemaakt, met de hulp van www.studiewijs.nl.
Ik heb een prezi gemaakt waarin ik een zelf te maken werkblad van www.studiewijs.nl heb verwerkt. Dit is erg makkelijk, want de werkbladen sla je op als PDF op je eigen computer.
Klik hier voor mijn prezi. Je kunt hem nu bekijken en dit voorbeeld gebruiken in je klas.
Het is de bedoeling dat kinderen dus zichzelf kunnen verslaan en zo meer zelfvertrouwen krijgen over hun rekenkunsten, maar ook uitgedaagd worden om meer te oefenen.

Je kunt het werkblad dat in deze prezi staat hier uitprinten.. Dat is handig, want dan hoeven ze niet steeds naar het scherm te kijken. Wat is er dan het nut van dat ik het in een prezi zet? Nou, heel simpel, een paar redenen:
1. Je kunt de uitleg laten zien
2. Je kunt de antwoorden op het bord laten zien, zonder te veel klikwerk
3. Je spreekt de behoefte aan nieuw, flitsend computergebruik aan (het is weer eens wat anders dan uitleg van de juf en beginnen)
4. Het is supersimpel om even te openen
5. Het is makkelijk te bewerken en dus supervaak opnieuw te gebruiken!


Nu wordt het leuk, want je kunt zelf ook andere werkbladen toevoegen. Je hoeft alleen maar een kopie te maken van mijn prezi. Hiervoor moet je je wel eerst aanmelden of inloggen. Klik dan bij mijn prezi links onder op "make a copy". Als je dit gedaan hebt, kun je hem zelf wijzigen en opslaan, zo vaak je maar wil. Het is aan te raden, als dit het eerste is wat je met prezi doet, eerst zelf eens wat dingen te proberen in prezi. Ik zou nu uit kunnen leggen hoe het helemaal moet, maar ik ben zelf van mening dat dit met uitleg moeilijker gaat dan wanneer je zelf wat probeert.
In grote lijnen gaat het als volgt:
Dubbelklik hiervoor in de linkerbalk op het plaatje onder "1..." en je ziet het werkblad te voorschijn komen. Verwijder dit, samen met het volgende frame (de antwoorden).

Om verder te gaan moet je nu eerst een werkblad hebben. Open in een ander tabblad nu www.studiewijs.nl en maak hier een werkblad. Sla het op en ga terug naar de prezi. Klik hier op Insert en dan op File. Voeg de nieuwe werkbladen toe en maak ze weer passend. Voeg ze toe aan het pad dat de prezi loopt en klaar is Kees!

Het scoreformulier met de kroontjes is hier te vinden.

Laat me even weten wat jullie er van vinden!


2 opmerkingen: