woensdag 5 september 2012

Kinderdenken

Om uit te leggen wat ik wil zeggen, hier een filmpje
Een erg interessant filmpje dat gaat over hoe wij onze kinderen opleiden. Als je geen zin hebt om dit filmpje te bekijken, heb ik een plaatje met een korte samenvatting van wat er in dit filmpje beschreven wordt:

In het filmpje wordt gezegd: geef een kleuter een paperclip, en hij kan onwijs veel dingen bedenken die je met een paperclip kan doen. Divergent denken heet dit. Kun je boven een bepaald aantal dingen bedenken, dan ben je een genie. 98% van de kleuters kon dit. Die waren dus allemaal geniaal. 5 jaar later kon bijna geen van deze kinderen dit nog.
Wij leren kinderen dat er maar één antwoord is. Wij leren ze niet "out of the box" te denken. Zo leiden wij op.

Bovenstaande vertelt dat ons probleemoplossend denken niet modern genoeg is. Net zoals onze creativiteit. Hierin moeten we veranderen. Hoe precies? Geen idee, eerlijk gezegd. Niet voor iedereen, maar wel voor de lijn in ons onderwijs.

Wat ik erg belangrijk vind, is dat kinderen zelf met oplossingen komen voor problemen. Neem ze serieus, denk er eens over na. Het zijn misschien niet de oplossingen die in onze handleidingen staan of in het antwoordenboek, maar overweeg ze eens.

Ik moet eerlijk zeggen dat ik dit zelf geen makkelijke klus vind en mezelf er regelmatig op betrap (of nog niet eens op betrap) dat ik maar één antwoord zie. Ik vind het een interessant leerdoel om me meer open te stellen voor meerdere oplossingen. Laat kinderen lekker meedenken. Als de tafels anders neergezet moeten worden, laat kinderen mee denken hoe dit kan. Als we het hebben over manieren om hulp te vragen, laat de kinderen meedenken over wat zij een fijne manier vinden.

Ik heb dus niet de oplossing, maar vind het leuk om de uitdaging te zien. En ik weet zeker, want ik zie het overal om me heen, dat ik hier niet de enige in ben!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten