vrijdag 5 oktober 2012

Rekenpiramides

Rekenpiramides, opgaves die in onze rekenmethode vanaf groep 6 gegeven worden. Is het gewoon een saaie rekenopgave, of kunnen we dit ook als spel inzetten?


Voor wie nu denkt: "Een rekenpiramide? Waaaat?" is bovenstaande afbeelding een klein voorbeeld. De bedoeling is dat de som van een blok de uitkomst is van de twee blokken die daar onder liggen. Dus onder 16 staat rechts een 8, links moet dan ook een 8 staan, want 8 + 8 is 16. Onder 8 staat links een 3, rechts moet dus een 5 staan, want 5 + 3 is 8.

Ik zag dit in de boeken van groep 6 staan en merkte aan de manier waarop ze aan de opgaven werkten, dat ze het niet zo goed begrepen en vooral lastig vonden. Aangezien wij nu bezig zijn met remedëring, heb ik besloten deze nog eens terug te laten komen, maar ook in groep 5. Dit omdat het hier eigenlijk gaat over optellen en aftrekken. De piramides zijn op internet te vinden met getallen tot 100, maar je kunt zelf ook piramides maken met grotere getallen.

In ieder geval, want dit heeft in zoverre nog niks met een spel te maken, wil ik je nu gaan vertellen wat hier 'gamig' aan kan zijn.

Op internet heb ik een spel gevonden. Dit spel werkt ook met rekenpiramides. Hier moeten ze dus ook zo'n piramide invullen, maar dan helemaal, van boven tot onder. Wel met vooraf vastgestelde getallen. De kinderen zijn op deze manier (onbewust) bezig met optellen en aftrekken. Ik merkte bij mij in de klas dat ze onwijs enthousiast waren en ook verder keken dan één som. Als je op een bepaald moment bij een laag in de piramide zit waar meer dan 3 blokken naast elkaar zijn, moet je goed gaan kijken of je een getal links of rechts zet onder een blok, want anders kom je met de getallen niet meer uit.

Op deze manier heb ik ze de rekenpiramides uitgelegd, ik heb er verder vrij weinig uitleg aan besteed. De leerlingen hebben het ontzettend knap gedaan en zijn ook nog eens op een leukere manier bezig geweest met optel-en aftreksommen, dan wanneer ze rijtjes moeten maken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten